Dag 4

Nu är klockan över midnatt och jag är påväg att sova. Har nyss kommit hem från en barndomsvän där jag och min familj spenderat kvällen. Det var verkligen supertrevligt, det är häftigt med sådana människor som man kännt sedan man knappt kunde gå. Fortfarande har vi jättekul tillsammans och kan prata om allt möjligt. Tråkigt är det dock när man blir äldre och man glider ifrån varandra. Tänker jag tillbaka på förr så var det många man umgås jättemycket med men som man nu knappt har kontakt med. Men istället har jag ju nu vissa vänner som jag inte visste om förr och som jag idag hör av flera gånger om dagen. Det är väll för att man utvecklas och passar ihop med vissa människor under vissa delar av livet. Jag är dock väldigt tacksam för alla de jag lärt känna genom åren och det finns många jag aldrig kommer glömma. Det är en spännande sak med mitt lilla kalas jag ska ha på min födelsedag nu på lördag, jag har bjudit många av de jag idag umgås med men också gamla kompisar. Det är också kompisar som finns på olika ställen i mitt liv, i skolan, i kyrkan, på handbollen och det kommer blir roligt att se alla där tillsammans.



Dagens fika-tips
Cookiesmousse

2 dl vispgrädde
100 g mjölkchoklad
2 äggulor
50 g mörk choklad
1/2 dl hasselnötter eller rostade solrosfrön

Vispa grädden hårt.
Bryt mjölkchokladen i bitar och smält den i vattenbad eller i mikrovågsugn
så att den precis blir mjuk. Rör sedan tills den smälter.
Ljus choklad är extra värmekänslig. Rör ihop äggulorna i en stor skål.
Tillsätt chokladen under kraftig omrörning.
Rör i lite av grädden och sedan resten.
Hacka den mörka chokladen och nötterna.
Vänd försiktigt ner i moussen. Fyll små glas eller koppar.
Låt moussen stelna i kylen minst 1 tim.
Garnera med lite hackad choklad och ev mynta.

Tips går bra att förbereda. Står sig bra några timmar i kylen.
Blir ungefär 8 små glas eller skålar

Imponera på mamma och pappa, en smakupplevelse de sent glömmer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0