Dag 15

En hyffsat vanlig dag, jag är trött, hungrig och inte jättepigg på träninge. Men det får gå bra ändå, nyss hemkommen från stan där pappa hämtade mig efter skolan och nu väntar jag på kvällsmaten. Har verkligen pluggat för mycket denna veckan så ska göra en sista kraftansträngning idag och sedan låta böckerna vara imorgon. Fredag imorgon känns bra och det blir nog en bra helg. Ska ta några tal i matteboken nu och sen avnjuta en härlig soppa!



Dagens fika-tips
Silviakaka

Kaka:
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl ljummet vatten
Glasyr:
75 g smör
1 dl strösocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
Garnering:
kokos

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Vispa ihop.
Tillsätt det ljumma vattnet.
Häll smeten i en bröad form och grädda i 20-30minuter.
Låt kakan svalna. Koka ihop alla ingredienser till glasyren.
Vispa hela tiden.
Häll glasyren på den kalla kakan.
Strö på kokos.

Min favorit kaka som aldrig är opassande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0