Dag 11

Det har varit dålig uppdatering det sista två dagarna men det har sina skäl. Igår var det ju då min födelsedag, min artonde födelsedag. Dagen började med frukost och paketöppning i köket med familjen. Sedan gjorde vi iordning hemma innan jag åkte en sväng på möte med klubben. En timme med lite genomgångar om nästkommande säsong. Efter det hämtade pappa mig och jag åkte hem för att umgås lite med bara familjen och göra mig iordning. Min nya klänning som jag köpt passade fortfarande perfekt och min syster gjorde mig så fin. Lite släkt kom, kompisar från Mullsjö och Jönköping kom och mina älskade storasystrar kom. Det var en bra eftermiddag och kväll, vi åt mycket mat och fikade länge och ofta. Spelade spela, pratade och jag var glad. Storasystrarna var kvar långt in på natten och vi satt länge och pratade, det var så skönt att få träffa dem.Det har varit en tuff höst utan att ha dem när som förut. Idag var jag på gudstjänsten och sen åt vi än en gång födelsedagsmat och umgicks med familjen. Kvällen har spenderats framför datorn med planering inför kommande veckan och sportlovslägret till trysil men också lite bostadssökande inför min troliga flytt till Stockholm efter studenten. Det är sjukt att man redan nu måste sätta igång men samtidigt känns det då som om jag närmar mig dagen snabbare. Jag ser fram emot att livet ska få börja på riktigt, då jag får göra det jag vill och finna mig själv i hur jag vill leva resten av mitt liv!



Dagens fika-tips
Chokladtryffel

300 g mörk choklad av god kvalité 
2 dl vispgrädde
20 g smör
cacao

Koka upp grädden i en kastrull
Hacka under tiden chokladen och lägg den i en porslinsskål
Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten så att chokladen smälter
Rör under tiden ner grädden till en jämn smet
När smeten är helt blank rör i smöret
Rör runt tills chokladsmeten blir blank igen
Häll ut tryfflen på ett fat och täck med plastfolie
Sätt in i kylen och låt den stelna i 1-2 timmar
Eller sätt in den i frysen så går det lite fortare
Forma sedan små kulor av smeten, ta hjälp av en sked eller ett kuljärn
Eller fyll en spritspåse med smet och spritsa ut små kulor
Rulla chokladkulorna i kakao

Gott som en liten efterrätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0