Dag 1

Liggandes under täcket, snörvlande och varm är kanske inte en optimal start på detta året men man ska inte heller börja med att klaga. Vaknade vid 12 och intog då en god sopplunch med familjen tillsammans med en god efterrätt (läs längre ned). Sedan återgick jag till sängen där jag fortfarande ligger. Har betat av två filmer, en bok och tro det eller ej lite skolarbetete så här första dagen. Kände att det är väll bäst jag sätter igång direkt så jag kan vara nöjd med mig själv! Går ju en linje som anses vara ganska tuff och visst känns det så ibland. Men jag tror det beror helt på sin egen inställning och hur man planerar. Jag som ofta har aktiviteter och mycket saker att göra som inte är kopplade till skolan på eftermiddagarna för ofta ta mig i kragen och bestämma när jag ska göra vad. Är glad över min kalender, vissa tycker det är tragiskt att planera så som jag gör men frågan är om det inte är mer tragiskt att missa massa roliga saker för att man glömmer bort saker, måste göra allt i sista minuten och får välja mellan skolan och fritidsintressen. Jag är inte skonad från allt det där, jag glömmer, sitter ibland uppe till 12 med engelskaarbetet och saker krockar för mig med, jag är ju människa. Men genom att ha lite koll så har de tre terminerna av gymnasiet som nu gått faktiskt kännts okej. Är glad att jag lyckats få ihop skolan med handbollen, kyrkan och allt annat som händer. Men jullovet var efterlängtat efter en lång mörk höst, ett svårt fysikprov och längtan efter sömn var jag glad den 19:e december då jag fick gå hem från skolan med tre veckors jullov framför mig. Nu har två gått och jag känner att jag har återfått kraften till att klara av våren. Året som gått har verkligen bara rullat på och jag antar att det som kommer förmodligen blir likadant. Snart sitter jag här om ett år igen och vilar mig inför sista terminen på gymnasiet, sista terminen innan studenten, sista terminen innan livet står framför mig. Jag ser fram emot det, att hitta vad jag vill och var jag vill vara! Nu ska jag hitta någon ny spännande bok att falla in i, kan verkligen rekomendera Katarina von Bredows böcker. Speciellt om du är tjej, böcker om vanliga livet inga trolleriformler eller resor till andra världar utan sådant som plågar oss här där vi faktiskt är.

Så nu ser jag fram emot ett nytt år, blir ingen resumé av det gamla året. Visst kan det vara kul att se tillbaka på allt som varit, för det har varit ett bra, spännande och lärorikt år med det är inte bakåt jag är påväg. Det är mot morgondagen och den historien är fortfarande oskriven och så mycket mer spännande!



Dagens fika-tips
Frukt och choklad

Vispgrädde
Din favorit marabou-choklad (dock passar de med ljuschoklad bäst)
Frukt som passar dig
Mashmallows om du vill lyxa till det

Skölj och skär fruktern i bitar och lägg dem i små skålar
Klipp sönder mashmallowsarna till mindre bitar om de du har
är lite större och lägg dem i en skål
Koka grädden försiktigt tills den precis börjar koka
häll den över chokladen som du delat i små bitar i
en skål, rör sedan om tills chokladen smällt och du
har en tjock chokladsås

Sedan är det bara att hugga in, doppa frukten och mashmallowsen i chokladsåsen

Trevligt som efterrätt eller en smaskig fika!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0